E-commerce marketing

E-commerce marketing

Meer omzet, meer bezoekers, meer verkopen.... meer, meer, meer! Als webdesigner heb ik de afgelopen jaren veel samengewerkt met allerlei managers. E-commerce managers, rayon managers, brand managers, product managers, styling en art-directors en filiaal managers.

E-commerce marketing

Voor een doeltreffende e-commerce marketing campagne is het een kwestie van verschillende internet platformen combineren.

Altijd had iedereen de beste intenties, echter zelden heb ik gezien dat de hele organisatie als een blok achter de internet afdeling staat, wat echt ten koste gaat van het succes van een webwinkel, en dit is mijn inziens het grootste struikelblok bij veel bedrijven.

Als je je kunt voorstellen dat er soms honderden mensen werkzaam zijn en het merendeel houdt zich bij zijn eigen 'eiland', dan begrijp je ook direct welke slagkracht er op het gebied van e-commerce marketing verloren gaat. De meeste productkennis, technische details en waarom iets wordt ontworpen is vaak niet bekend op de internetafdeling, want die houden zich bezig met het internet.

De truc is om alle kennis binnen de organisatie te laten doorstromen naar de internetafdeling en duidelijk te maken dat de verantwoordelijkheid van het online succes van het bedrijf niet enkel bij de internetafdeling ligt, maar juist bij alle bovenliggende niveaus.

Binnen uw organisatie zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat er één doel is en dat doel is het succes van je online aanwezigheid, want als je online faalt dan is het bijna een garantie dat de rest van de organisatie ook op falen staat.

Naast marketing en advies kan Arloz ook ontwerpen en optimaliseren voor het internet.

Arloz, design, marketing en advies! + SEO

Pagina's gerelateerd aan 'e-commerce marketing' op Arloz.nl!

Social media marketing en e-commerce

Als bedrijf is er zoveel winst te behalen als je al je personeel ook actief stimuleert zich bezig te houden met social media marketing. Stel je hebt 10 winkels, dat zijn 10 twitter accounts en 10 facebook pagina's waar je heel direct en lokaal kunt communiceren met je klanten, daarnaast hebben veel mensen ook een telefoon van de zaak, en die mag best wel wat nuttiger gebruikt worden dan tegenwoordig gebeurt.

Social media marketing en e-commerce

Arloz kan SEO tips geven hoe je social media berichten moet schrijven om ze op pagina 1 van Google te laten verschijnen.

Een dorpsfeest of een groot evenement in de stad, nieuwe collecties of producten, de gebruikelijke vakantie periodes en feestdagen het is vrij eenvoudig om een kalender te vullen met acties, meldingen en promoties.

Een voorbeeld: Tijdens Sinterklaas tweet je bijvoorbeeld een foto met de tekst: "Nu heerlijke #pepernoten bij #naamwinkel in #naamstad! +10% extra kassa korting!"

Of tijdens een nieuw seizoen tweet je een foto met de tekst: "Nieuwe collectie #herenkleding bij #naamwinkel in #naamstad! #merknaam1, #merknaam2, #merknaam3"

Deze tweet laat je dan nog voor wat extra waarden retweeten door andere mensen binnen de organisatie en voor dat je het weet zien duizenden mensen de hashtag vermeldingen, plus je bedrijfsnaam, plus de hashtags.

Ik noem dit het 'bushokje effect' voor iedereen die er zo 1,2,3, het nut niet van inziet om regelmatig te tweeten. Zie het als een gratis reclame poster op het world wide web!

En het grote voordeel van hastags en tweets is dat ze eigenlijk nooit verdwijnen, zodat een kleine handeling een langdurig effect kan hebben.

Verder kun je met je lokale Facebook pagina's van fillialen vaak beter, leuker en directer communiceren met je vaste klanten en/of plaatsgenoten. Ze hebben daarmee ook echt een voordeel om je te volgen i.p.v. de overkoepelende bedrijfs facebook pagina te 'liken', die namelijk vaak niet echt een meerwaarde hebben en meestal de nieuwsbrief- en/of seizoens acties aankondigen.

Je kunt ook even in onze webshop kijken?

De slechtste opmerking die ik tegenwoordig van winkeliers veel te vaak te horen krijg als ik in de fysieke winkel ben is dat ik ook even op de website/webshop kan kijken. Dat is dus klanten de winkel uitjagen en richting de concurrentie duwen. Terwijl je een klant ook kunt 'helpen' met suggesties of d.m.v. een verkooppraatje kan verleiden tot de aanschaf van iets anders. Winkelmedewerkers staan immers in de winkel om de mensen te helpen.

Niet te vergeten dat er nog steeds mensen zijn die liever in een echte winkel winkelen i.p.v. online te shoppen! Waarom denk je dat ze in je winkel zijn?

Mocht je mensen dan toch naar je webshop verwijzen vanuit een winkel geef ze dan bijvoorbeeld een persoonlijke kortingscode mee (Kortingscode: Winkelnaam+Plaats+Nummer), zodat ze toch een goed gevoel hebben en eerder in de eigen webshop iets kopen dan 2 winkels/deuren verderop.

Het klinkt zo simpel, maar je ziet het zelden!

Mocht u vragen hebben over 'e-commerce marketing' of meer informatie willen hebben over de mogelijkheden die Arloz biedt m.b.t. 'e-commerce marketing' in combinatie met design, marketing en advies!

Ik, Arlo Zwijnenburg sta U graag te woord voor uitleg en toelichting.

Arloz: design, marketing en advies! + SEO... sinds 1999

Page Up